Jak znaleźć ambasadorów zmian w organizacji

Jak znaleźć ambasadorów zmian w organizacji?

Podsumowanie: 

Czy u Ciebie, nadszedł czas na zmiany? Ale przecież nie zrobisz wszystkiego sam. Tym sprawniej przeprowadzić zmiany, im więcej osób się w nie zaangażuje. Żeby tak się stało oprócz formalnych liderów, potrzebujesz nieformalnego wsparcia. W tym artykule poznasz 4 typy nieformalnych liderów. Powiem Ci, jak znaleźć ambasadorów zmian oraz poznasz 4 zasady, jak z nimi współpracować.

Badania Strategy & Global Culture & Change Management Survey  pokazują, że firmy, które stosują kilka konkretnych katalizatorów kulturowych znacznie częściej doświadczają trwałej zmiany. Jednym z czynników, które przyśpieszają zmiany jest zaangażowanie nieformalnych liderów. 70% procent firm, które angażują ambasadorów zmian, osiągnęła trwałą poprawę w zakresie dumy organizacyjnej i zaangażowania pracowników.

Od przywódców do nieformalnych liderów.

 

Wile osób patrzy na organizację z perspektywy jej formalnej struktury organizacyjnej. Jednak nie należy mylić autorytetu, który jest nadawany przez formalne stanowisko, z realnym wpływem i przywództwem. Czy widziałeś takie przypadki, że menadżerowie ogłaszali jakieś zmiany, a pracownicy patrzą się na siebie. W pewnym momencie znajdzie się ktoś, kto da pierwszy sygnał.

Ok, fajny pomysł, bierzemy się do pracy.

Ale równie dobrze możesz usłyszeć: mamy wystarczająco dużo pracy, a Ty jeszcze dokładasz nam obowiązków.  I co się wtedy dzieje. Morale zespołu siada. Z jaką energią będą pracować? -30%, a może -50%? Życzę powodzenia w takiej zmianie ☹

Ok, ale co zrobić, żeby zrealizował się ten pierwszy scenariusz. Proponuję być proaktywny i zanim zaczniesz wprowadzać zmiany, znajdź ludzi którzy Ci w tym pomogą. To formalni liderzy zaczynają zmianę. Zatem musza być oni przekonani, co do słuszności przeprowadzanej zmiany. Wszyscy powinni rozumieć swoje role i wiedzieć w jaki sposób będą wspierać zmianę. Dlaczego to takie ważne? Bo jeśli pracownicy zauważą rozdźwięk między propagandą ogłoszoną przez organizację, a zachowaniami kierownictwa, szybko odwrócą się od zmiany i zaczną naśladować zachowanie kierownictwa. Ludzie na szczycie muszą zademonstrować zmianę, którą chcą zobaczyć. Jednak nie chodzi tylko o menadżerów, ale o zaangażowanie zwykłych pracowników. A żeby to zrobić, potrzebujesz nieformalnych liderów. To właśnie nieformalni liderzy, tacy jak pierwsi zwolennicy (pierwsi i drudzy naśladowcy), ostatecznie wpływają i decydują, czy zmiana się utrzyma.

Obejrzyj poniższy film i zwróć uwagę jak naśladowcy zaczynają naśladować lidera.

Prawdziwy zespół to taki, który charakteryzuje się wysokim poziomem zaangażowania emocjonalnego. Rola przywódcza zmienia się wśród członków w zależności od ich umiejętności i doświadczenia oraz wyzwań i nie zależy od jakichkolwiek stanowisk hierarchicznych. Na przykład prowadzisz projekt budowy dużego magazynu. Ktoś inny przygotowuje projekt i jest liderem tego etapu, później przejmuje go kierownik budowy, a jak ta budowa się kończy i trzeba podomykać formalności, żeby rozpocząć użytkowanie pojawia się osoba, która jest dobra w te klocki, ale niekoniecznie musi mieć stanowisko menadżera. Musisz wiedzieć, że przywództwo jest naturalnym atrybutem, ćwiczonym i prezentowanym nieformalnie bez względu na tytuł lub stanowisko w schemacie organizacyjnym.

Ilu znasz menadżerów, którzy nie są przywódcami i nie potrafią porwać za sobą pracowników?

A ilu znasz przywódców, którzy nie mieli żadnych stanowisk, a potrafili dociągnąć sprawy do końca?

Teraz już chyba rozumiesz o co mi chodzi.

 

Poznaj 4 typy nieformalnych liderów

 

Ponieważ nieformalni liderzy, których można znaleźć w każdej organizacji, często nie są rozpoznawani jako ci, których można zaangażować w budowanie ducha zmian, często są pomijani i niedoceniani. Wśród wielu typów nieformalnych liderów obecnych w organizacjach najczęściej spotyka się cztery:

Twórcy dumy grupowej

Duma grupowa (prestiż) to jeden z trzech czynników obok zaangażowania w zadania i atrakcyjności pozostałych członków grupy, który wpływa na pozostanie w grupie. To twórcy dumy grupowej głównie motywują innych ludzi i napędzają usprawnienia. Często spotykani w roli przełożonego liniowego, rozumieją motywacje tych, z którymi pracują. Wiedzą, jak pielęgnować poczucie prestiżu w zespole. Można ich znaleźć na każdym poziomie hierarchii. Jest Adam, który zarządza projektami i pracuje z klientami oraz Maciek programista, który jest w firmie od 8 lat.

Wzory do naśladowania

Te osoby wnoszą do życia firmowego ważne wzorce zachowania lub umiejętności. Inni pracownicy zwracają na nich uwagę. Są szanowani i skutecznie wpływowi w szeregach kierownictwa średniego i wyższego szczebla. To może być Pan Marian, który jest głównym konstruktorem i każdy w firmie się z nim liczy, mimo, że nie jest menadżerem.

Twórcy społeczności

Te osoby dbają o komunikację osobistą w organizacji. Znają wielu ludzi i komunikują się z nimi swobodnie i otwarcie. Służą jako połączenia (huby) między ludźmi, którzy w inny sposób nie mogliby udostępniać informacji ani pomysłów. Jeśli chcesz zobaczyć, jak pomysł rozprzestrzenia się wirusowo przez przedsiębiorstwo, zwerbuj swoich twórców społeczności. Może znasz Magdę, która jest asystentką działu wsparcia produkcji i zna prawie każdego w firmie. To właśnie jest typ twórcy społeczności.

Pierwsi użytkownicy/naśladowcy

To oni entuzjastycznie chwytają się nowych technologii, procesów i sposobów pracy i eksperymentują z nimi. Zaangażuj ich jako pilotów zmian wydajności oraz gdy chcesz zademonstrować grupie, jak można by pracować w nowy sposób. Oni z pewnością podłapią taką inicjatywę. Znasz takich ludzi? Ja znam w każdym zespole, w jednym to może być Monika, a w drugim Tomasz. Stoją w blokach i czekają, aż dasz im szansę przetrzeć szlaki, nauczyć się nowego programu.

 

Jak znaleźć nieoficjalnych liderów?

Skoro już wiemy kogo szukamy, to pozostało nam dowiedzieć się jak ich znaleźć. Nieformalni liderzy mogą się wyróżniać w jednej dziedzinie, ale nie we wszystkich. W mojej praktyce sprawdza się stosowanie testu Balbina do oceny ról w zespole. Osoby, których szukamy często wchodzą w jedną z trzech ról:

  • Człowiek grupy – wspiera członków grupy, podbudowuje morale grupy, potrafi zapobiegać konfliktom, tworzy ducha grupy, wzmacnia współpracę i lepszą komunikację. Poznasz go po tym, że jest zorientowany na społeczną stronę pracy, jest łagodny i wrażliwy.
  • Człowiek kontaktów nawiązuje kontakty, które mogą być użyteczne dla zespołu; potrafi prowadzić niezbędne negocjacje, przekłada relacje nad status. Jest to typ ekstrawertyka, entuzjasty, ciekawy świata i komunikatywny.
  • Naturalny lider – sprawuje pieczę i kontrolę nad sposobem, w jaki grupa stara się osiągnąć cele, potrafi efektywnie zidentyfikować i wykorzystać zasoby zespołu. Jest to osoba cechująca się spokojem, pewnością siebie oraz zdyscyplinowaniem.

Jeśli nie wykonałeś testu Balbina, to dokonaj identyfikacji osób na podstawie ich zachowań, które powyżej opisałem. Są to role odpowiedzialne za proces grupowy, co oznacza, że ważne dla nich jest nawiązywanie nieformalnych relacji, które mają na celu utrzymać spójność grupy.

 

Poznaj 4 zasady współpracy z nieformalnymi liderami

Załóżmy, że znalazłeś swoich liderów: Maćka, Magdę i Adama. Teraz powiem Ci jak z nimi pracować. Pamiętaj, nie traktuj ich jak zwykłych pracowników. Oni nie będą działać w oficjalnej strukturze organizacyjnej. Chcemy wykorzystać ich strukturę nieformalną do zaangażowania pracowników. Pomoże Ci w tym stosowanie się do 4 zasad.

  1. Nieformalni liderzy nie zawsze są gwiazdami. Znajdziesz ich w wielu różnych rolach w organizacji. Nie licz również, że zawsze będą się angażować we wszystkie zachowania. Na przykład twórcy dumy często bardziej troszczą się o coaching i mentoring innych, niż o własną karierę. Twórcy społeczności mogą przedkładać relacje nad status. Wzory do naśladowania mogą wyróżniać się w kluczowym obszarze, ale nie wyróżniać się we wszystkich dziedzinach. Mimo tego każdy ma cechę, która pozwala mu wnieść swój wkład.
  1. Nie oczekuj wierności przekazu. Nieformalni liderzy są autentyczni i dzięki temu stają się niezwykle atrakcyjni dla innych. Zatem stanowią ważne źródło wpływu. W związku z tą cechą nie licz, że przyjdą do Ciebie po informacje i przekażą je zgodnie z Twoimi zamierzeniami i zgodnie z oryginałem. Musisz się liczyć, że z informacji, które otrzymali zbudują porywającą historię opowiedzianą ich oczami i ich językiem. Jeśli będziesz oczekiwał wierności przekazu, to mam złą wiadomość – możesz się rozczarować. Taki na przykład Maciek przetworzy otrzymany przekaz przez swój filtr. Z celu, którym jest podniesienie kompetencji w Angular opowie historię jak pożądana na rynku jest to kompetencja i jeśli członkowie zespołu włożą trud w jej zdobycie, to będą bardziej atrakcyjni na rynku pracy i że ich wartość wzrośnie. Takie zniekształcenia mogą denerwować inicjatorów przekazu, ale jak się zastanowisz, to przekaz będzie zamieniony na język zrozumiały dla osób do których ma trafić. Więc finalnie zwiększasz efektywność i wiarygodność komunikacji.
  1. Nie oczekuj, że nieformalni liderzy będą Ci składać raporty o stanie projektu. Oni działają nieformalnie. Wykorzystują swoje struktury wpływu, a nie struktury organizacyjne. Te struktury potrzebują tylko zainicjowania komunikacji. Reszta potoczy się sama, jeśli tylko trafisz do osób, które chcą coś zmienić. Znasz może Magdę, która z szybkością odrzutowca przekaże każdą wiadomość, zanim sformułujesz oficjalnego maila. Tak działa struktura nieformalna. Na kawie, przy papierosie, na korytarzu, w toalecie, SMSem, na Messenger. Magda komunikując realizuje swoje cele np. buduje pozycję dobrze poinformowanej. To jej proces, a nie organizacji. Minuta ingerencji i tracisz moc budowania komunikacji.
  1. Angażuj tylko przez krótki czas. Nieformalni liderzy zaangażują się w pomysł tylko tak długo, jak będą zainteresowani i coś z niego będą mieli. Gdy cele zostaną osiągnięte, najprawdopodobniej zajmą się czymś innym, a pałeczkę przejmie ktoś inny. Może znasz Adama, który interesuje się jakością. Męczą go błędy powracające od klientów. Z chęcią zaangażuje się w pracę nad zmniejszeniem ich liczby, wykorzysta swoje nieformalne znajomości. Jednak, gdy Adam uzna, że osiągnięto satysfakcjonujący dla niego poziom lub po prostu znudzi się zadaniem, to przestanie się angażować.

 

Podsumowanie

 

Menadżerowie są szkoleni, nagradzać tych, którzy osiągnęli najwyższe wyniki na podstawie pomiarów wydajności. Narzucają dyscyplinę, mierzą postęp i koszty. Koncentrują się na  osiągnięciu długoterminowych wyników. Praca z nieformalnymi liderami oznacza, że musisz wyjść ze swojej strefy komfortu i porzucić opisane praktyki. Aby wykorzystać siłę nieformalnych liderów będziesz musiał  odejść od zwykłego sposobu zarządzania, wykorzystać strukturę nieformalną i być może odsłonić się — trochę jak ten człowiek, który zaczyna na filmie ruch, gdy nikt nie tańczy.

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.